၁။
တမနက္ က်ေနာ္တုိ႔ လက္ဖက္ရည္ ေသာက္ေနစဥ္ ရဲေဘာ္တေယာက္ မိသားစုႏွင့္အတူ ေရာက္လာ သည္။ က်ေနာ္တုိ႔ႏွင့္ မာနယ္ပေလာခံစစ္တြင္ လက္ရည္တျပင္တည္း တိုက္လာခဲ့သူ၊ သုိ႔ေသာ္ ၄င္းကတပ္ရင္းတရင္း က်ေနာတုိ႔က တရင္း။ ခံစစ္ကုန္းကေတာ့ တကုန္းတည္း ။ ထုိ႔ေနာက္ က်ေနာ္တုိ႔လည္း ေ၀းသြားၾကသည္။ သူက ၁၉၉၅ ေလာက္တြင္ တပ္မွထြက္၍ အလုပ္လုပ္ေနခဲ့သည္။ က်ေနာတုိ႔ႏွင့္အတူ ခံစစ္ကုန္းထုိင္စဥ္က သူလည္းမုိင္းထိခဲ့သည္။ ထုိ႔အတြက္ မ်က္စိက သိပ္မေကာင္း၊ မ်က္စိေကာင္းႏုိးႏွင့္ သူခြဲစိတ္ကုသမႈခံယူခဲ့ရာ တဖက္က လုံး၀မျမင္ရပဲ က်န္တဘက္ကလည္း အနည္းငယ္သာ ျမင္ရေၾကာင္း (သူ႔ေျပာျပခ်က္အရ) သိရသည္။ အလုပ္လုပ္သည့္ သူေဌးအိမ္တြင္ ေတာင္းပန္ေနရင္း မိသားစုႏွင့္ရုန္းကန္ေနရသည္။ ဒါက သူ႔အေၾကာင္း။ သူလာသည္က ဘာမွမလုပ္ႏုိင္သည့္ဘ၀တြင္ ဒုကၡသည္ေလွ်ာက္ခ်င္သည့္ အတြက္ ေထာက္ခံစာလာယူသည့္သေဘာမ်ဳိး။ သူ႔ကုိၾကည့္ရင္း တဖက္က အားနာေနမိသည္။ အားနာသည္က ၁၅ႏွစ္ေျမာက္ ေမြးေန႔အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ အဖြဲ ႔အစည္းမွ ဒဏ္ရာရ ရဲေဘာ္မ်ားအား ဂုဏ္ျပဳမွတ္တမ္း လႊာေပးခဲ့သည္မွာ ေနရာေဒသအႏွံ႔ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ မိမိတုိ႔ႏွင့္ နီးနီးနားနား ရွိေနသည့္ ရဲေဘာ္တဦး(၄င္းအား) ကို ေမ့ေလ်ာ့က်န္ရစ္ေနခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ေနာက္တခုက သူ၏ ေျပာစကားျဖစ္သည္။`က်ေနာ္ ေတာင့္ခံပါေသးတယ္ဗ်ာ။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ့္အေျခအေနက ျမင္တဲ့အတုိင္းပဲ။မိသားစုနဲ႔ ဘယ္လုိမွ ဒီပုံစံမ်ဳိးမရပ္တည္ႏုိင္ေတာ့လုိ႔ လာရတာပါ။´ ၿပီးေတာ့ စကားစျမည္ အနည္းငယ္ေျပာၿပီး သူျပန္သြားသည္။ ျပန္သြားေတာ့ သူ႔အမ်ဳိးသမီးက သူ႔ကို လမ္းျပေခၚသြားသည္ကို လွမ္းျမင္ေနရသည္။ ၂။ က်ေနာ္တုိ႔ `မကဒတ´ရပ္တည္ရွင္သန္ခဲ့သည္မွာ ၁၅ႏွစ္ေက်ာ္ ၁၆ႏွစ္အတြင္း သုိ႔ တုိင္ခဲ့ၿပီ။ အဖြဲ ႔ အစည္းအတြင္း ႏုိင္ငံေရးအျမင္မတူညီမႈအရ ညီညြတ္ေရး ၿပိဳကြဲမႈမ်ား၊ ကုိင္စြဲထားေသာ ႏုိင္ငံေရး၊ စစ္ေရး လမ္းစဥ္မ်ားကို မၾကိဳက္၍ တဦးခ်င္းအရ၊ အုပ္စုမ်ားအရ ညွိႏႈိင္းစြန္႔ခြာမႈမ်ားရွိခဲ့သည္။ ထုိ႔နည္း တူ ခ်မွတ္ထားေသာ မူမ်ားေပၚလစီမ်ားအရ အလုိအေလ်ာက္ ထြက္ရေသာ ျဖစ္ရပ္မ်ားရွိခဲ့သည္။ အဖြဲ႔အစည္းတရပ္အေနျဖင့္ မိမိအေျခအေန၊ကာလ၊ေဒသႏွင့္ကိုက္ညီသည့္မူ၊ ေပၚလစီ၊လမ္းစဥ္၊ လုပ္ငန္းစဥ္၊ နည္းနာစသည္မ်ားကို က်င့္သုံး၇သည္မွာ အျငင္းပြားစရာကိစၥမဟုတ္ဟု က်ေနာ္ထင္သည္။ အဖြဲ႔အစည္းကို ဦးေဆာင္ေနသူမ်ား အေနျဖင့္လည္း မိမိတုိ႔ျဖတ္သန္းလာေသာ အေတြ ႔အၾကံဳမ်ားအေပၚမွသာ အေျခခံ၍အေျခအေန၊ အခ်ိန္အခါႏွင့္ကိုက္ညီသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားကိုသာ လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ ၿပီးျပည့္စုံေသာ လုပ္ငန္းစဥ္ကိုေတာ့ မည္သည့္ အဖြဲ႔အစည္းမွ ခ်ထားႏုိင္သည္မဟုတ္သည္မွာလည္း အေသအခ်ာပင္။ ၃။ လက္ရွိႏုိင္ငံေရးအေျခအေနသည္ ႏွစ္ငါးဆယ္ေက်ာ္ျပည္တြင္းစစ္အတြင္း အလြန္လ်င္ျမန္စြာ ေျပာင္းလဲေနသည့္ ကာလျဖစ္သည္။ လြန္ခဲ့သည့္ ရွစ္ေလးလုံးကာလမွ ၁၄ႏွစ္ေက်ာ္တုိင္ေအာင္ ျမန္မာျပည္အေျခအေနသည္ စစ္အစုိးရအေနျဖင့္ အာဏာကို အမ်ဳိးမ်ဳိးလွည့္ကစားၿပီး ထိန္းသိမ္း ထားႏုိင္ခဲ့ေသာ္လည္း ျပႆနာေျဖရွင္းေရး အတြက္ အေျချပဳစဥ္းစားမႈသည္ ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္ႏွင့္ ျပည္တြင္းျပည္ပ အတုိက္အခံအင္အားစုမ်ားသာ။ သုံးပြင့္ဆုိင္ ေဆြးေႏြးပြဲႏွင့္ ေျဖရွင္း ေရးသာပင္။ ေမ ၃၀ ဒီပဲယင္း အေရးအခင္းအၿပီး ေနာက္ပို္င္း ဗုိလ္ခင္ညြန္႔၏ လမ္းျပေျမပုံ ၇ခ်က္ ေၾကညာအၿပီးတြင္ အေျချပဳစဥ္းစားမႈသည္ (ႏုိင္ငံတကာမွ)စစ္အုပ္စုကို အေျချပဳစဥ္းစားလာၾက သည္ကို ေတြ႔လာရသည္။ အထူးသျဖင့္ ဘန္ေကာက္ဖုိရမ္အၿပီး။ ေကအဲန္ယူ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး လုပ္ရန္ျဖစ္လာေသာအခါ နယ္စပ္အေျချပဳ အဖြဲ ႔အစည္းမ်ားအေနျဖင့္လည္း ဆက္လက္ရပ္တည္ေရးအတြက္ စဥ္းစားလာရသည္။ ထုိအထဲတြင္ က်ေနာ္တုိ႔လည္း အပါအ၀င္ပင္။သုိ႔ေသာ္ ထိုအေျခအေနမ်ားမျဖစ္ေပၚမီကတည္းက (စတင္တည္ေထာင္စကတည္းက)မကဒတတြင္ လုပ္ငန္းမ်ား၊နည္းနာမ်ားရွိၿပီးျဖစ္သည္၊ မူမ်ား ေပၚလစီမ်ား ရွိၿပီးလည္း ျဖစ္သည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ ႏုိင္ငံေရး အေျခအေနတစုံတရာ ေျပာင္းတုိင္း က်ေနာ္တုိ႔၏ ခ်မွတ္ထားေသာ အရာမ်ားကို ေျပာင္းလဲရမည္လား။ တကယ္တမ္း မလႊဲမေရွာင္သာေျပာင္းလဲဖုိ႔ အလြန္အမင္း လုိအပ္ေနၿပီလား။ ဥပမာ- ကုလသမဂၢ ဒုကၡသည္မ်ားဆုိင္ရာ မဟာမင္းၾကီးရုံးတြင္ ႏုိင္ငံေရးဒုကၡသည္ အျဖစ္ေလွ်ာက္ထားရန္ အဖြဲ႔အစည္းတခုလုံးအေနျဖင့္ အေရးတၾကီးလုိအပ္ေနၿပီလား။ က်ေနာ္ ဤ ကိစၥကုိသာ ေျပာပါမည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း ဤျပႆနာအေပၚ တြင္ မူအရ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ရွိရန္ လုိအပ္ေနေသာေၾကာင့္ပင္။ ၄။ ဒုကၡသည္အျဖစ္ခံယူလုိျခင္း၊ မခံယူလုိျခင္းကိစၥသည္ တဦးခ်င္း၏ေရြးခ်ယ္ပုိင္ခြင့္ ႏွင့္သက္ဆုိ္င္ သည့္ကိစၥ သုိ႔ေသာ္ မကဒတ စတင္တည္ေထာင္ကတည္းက တြဲပါလာခဲ့ေသာျပႆနာ။ (ျပႆနာဟုဆုိ၍ တမ်ဳိးအဓိပၸါယ္ မေကာက္ေစခ်င္၊ ေလွ်ာက္ရန္ လုိသည္မလုိသည္ဟု အျငင္းပြားမႈမ်ဳိးကိုသာ ရည္ရြယ္ရင္းျဖစ္သည္။ ) အဖြဲ႔အစည္းအေနျဖင့္ ရဲေဘာ္တဦးခ်င္း အရလည္းေကာင္း၊ အုပ္စုလုိက္အရ လည္းေကာင္း ဒုကၡသည္အျဖစ္ ခံယူသြားျခင္းကို မည္သည္အခါမွ တားလည္းမတားဆီးခဲ့၊ တားလည္း မတားႏုိင္ခဲ့ပါ။ ေတာ္လွန္ေရး ေရရွည္ဆန္လာမႈတြင္ ဆက္လက္ပါ၀င္လုိစိတ္မရွိေတာ့၍ ခံယူသြားျခင္းျဖစ္သည္ဟု က်ေနာ္ထင္သည္။ ဒဏ္ရာရမႈ ၊ ႏုိင္ငံေရးအျမင္မတူညီမႈပုဂၢိဳလ္ေရးအရ ခံစားမႈတခ်ဳိ ႔တေလတုိ႔ေၾကာင့္လည္း ပါ၀င္ႏုိင္ပါသည္။ `မကဒတ´ ဖြဲ ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒအရ တပ္ဖြဲ၀င္အျဖစ္ ထမ္းေဆာင္ရမည့္အခ်ိန္ အကန္႔အသတ္ ရွိသည္။ မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစ တပ္ဖြဲ ႔၀င္သက္တမ္းအရ ျပည့္သူေရာ၊ မျပည့္သူတုိ႔ကိုပါ အဖြဲ႔အစည္းအေနျဖင့္ တဦးခ်င္းစီအရ လြတ္လပ္စြာ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ ေပးခဲ့ျခင္းသည္ ဒီမုိကေရစီမဟုတ္ပါလား။ ဤသုိ႔ျဖင့္ မကဒတကို ၁၆ႏွစ္ နီးပါးတုိင္ သယ္ခဲ့ၾကသည္။ ယခုလို ႏုိင္ငံေရးအရ အဖက္ဖက္မွ ဖိအားမ်ဳိးစုံခံေနရေသာ ကာလတြင္ အဖြဲ ႔အစည္း ရပ္တည္ရွင္သန္ေရးအတြက္ ရံပုံေငြ ေထာက္ပံ့ေပးေနသူမ်ားမွာလည္း ႏုိင္ငံတကာေရာက္ မကဒတရဲေဘာ္ေဟာင္းမ်ားႏွင့္ မ်ဳိးခ်စ္ျမန္မာအင္အားစုမ်ားသာျဖစ္သည္။ ထားေတာ့။ က်ေနာ္ဤေနရာတြင္ ဆုိလုိခ်င္သည္က တပ္ဖြဲ႔၀င္တဦးခ်င္းစီ၏လြတ္လပ္စြာ စဥ္းစားေရြးခ်ယ္ ပုိင္ခြင့္။ သုိ႔ေသာ္အထက္တြင္ က်ေနာ္ဆုိခဲ့သလုိ အဖြဲ ႔အစည္း၌ မူမ်ား၊ ေပၚလစီမ်ားရွိေနေသးသည္။ တဦးခ်င္းစီအရ လြတ္လပ္စြာ စဥ္းစားေရြးခ်ယ္ႏုိင္သလုိ၊ အဖြဲ႔အစည္း၏ မူမ်ားကိုလည္း အာမခံရမည္။ သုိ႔အတြက္ UN ဒုကၡသည္ေလွ်ာက္ထားျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း မကဒတတြင္ မူရွိသည္။မိမိသေဘာျဖင့္ အထက္အဆင့္ဆင့္သုိ႔ တင္ျပမႈ မရွိဘဲ ဒုကၡသည္အျဖစ္ ေလွ်ာက္ထားပါ က တပ္ဖြဲ ႔၀င္အျဖစ္မွ အလုိအေလ်ာက္ႏႈတ္ထြက္ၿပိးျဖစ္သည္။ဤသည္မွာ မကဒတ၏ ဒုကၡသည္ေလွ်ာက္ထားမႈႏွင့္ဆုိင္သည့္ မူ ျဖစ္သည္။ စနစ္တက်တင္ျပၿပီး ၾကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ေဆြးေႏြးၿပီးမွ ဒုကၡသည္ခံယူျခင္းသည္လည္း တပ္ဖြဲ ႔၀င္အျဖစ္မွ ႏႈတ္ထြက္ရသည္သာ။ မည္သည့္နည္းျဖင့္ ထြက္ထြက္၊ ထြက္သြားေသာ ရဲေဘာ္မ်ားအေနျဖင့္ မကဒတ၏ အဖြဲ ႔၀င္အျဖစ္ ျပန္လည္ေလွ်ာက္ထားလုိပါကလည္း စဥ္းစားလက္ခံမည္သာျဖစ္သည္။ ဤသည္ကလည္း အဖြဲ ႔ ၏ ဖြင့္ေပးထားသည့္ မူပင္။ တခ်ဳိ ႔က ဤသို႔မဟုတ္။ မည္သူမွ် အတင္းအက်ပ္ ေခၚေဆာင္ျခင္းမျပဳခဲ့ပဲ မိမိသေဘာဆႏၵ (ယုံၾကည္ခ်က္)ျဖင့္ မကဒတသုိ႔၀င္ေရာက္ခဲ့သည္။ ၀င္ေရာက္ၿပီးသည္ႏွင့္ အဖြဲ ႔အစည္း၏ စည္းရုံးေရးစည္းကမ္းကို နာခံရမည္သာျဖစ္သည္၊ သုိ႔ေသာ္ ျပႆနာရပ္တုိင္းႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ မိမိအျမင္ကို အခ်က္အလက္ႏွင့္ တင္ျပေဆြးေႏြးခြင့္ ရွိသည္။ မတူညီေသာ အျမင္မ်ားကို ကိုင္စြဲထားပုိင္ခြင့္ရွိသည္။ အခ်ိန္အခါ ၾကံဳလာပါက ထပ္မံတင္ျပခြင့္ရွိသည္။ ဤသည္ကား အဖြဲ ႔ အစည္း၏ ဒီမုိကေရစီႏွင့္ ဗဟုိခ်ဳပ္ကိုင္မႈသေဘာ။ အဖြဲ ႔အစည္းမွ ျပန္လည္ ႏႈတ္ထြက္လုိပါကလည္း အဖြဲ ႔အစည္းမွ ၄င္းတုိ႔၏ လုပ္ခ်င္၊ ျဖစ္ခ်င္သည့္ ဆႏၵကို ျဖည့္ဆည္းေပးရန္ အဆင္သင့္၊ ဒုကၡသည္ေလွ်ာက္မည္၊ အလုပ္လုပ္မည္စသျဖင့္ ပြင့္လင္းရုိးသားမႈသာ ရွိဖုိ႔လုိသည္။ ဆုိးသည္က အဖြဲ ႔အစည္းမွ ထြက္သြားၿပီးေနာက္ပုိင္း မိမိျဖစ္ခ်င္ေသာ အေနအထားတခုအတြက္ အဖြဲ ႔အစည္းႏွင့္ပတ္သက္၍ အေႏွာင့္အသြားမလြတ္ေသာ စကားမ်ားကို အဖြဲ ႔အစည္းေနာက္ကြယ္တြင္ ေျပာေနျခင္းမ်ား။ ဆုိလုိသည္က အဖြဲ ႔အစည္းအားနင္း၍ တက္ျခင္း။ ထုိအခါ ဆက္စပ္ေနေသာ မဟာမိတ္အဖြဲ ႔မ်ားက `မကဒတ´အား ထုိစကားမ်ားအေပၚ အေျခခံၿပီး ယုံထင္ေၾကာင္ထင္ျဖစ္လာသည္။ ဒါကလည္း အျပစ္မဆုိသာ။ အဖြဲ ႔အစည္းတခု၏ အတြင္းပုိင္း ျပ ႆနာ(အထူးသျဖင့္ မူျပႆနာ)ကို အျခားအဖြဲ ႔အစည္းတခုက စဥ္းလုံးေခ်ာ သိႏုိင္၊နားလည္ႏုိင္မည္မဟုတ္။ ထုိ႔နည္းတူ မီဒီယာမ်ားကလည္း ေဖာ္ျပၾကသည္။ ဒါကလည္း သူတုိ႔အျပစ္မဟုတ္၊ အမွန္တကယ္တြင္ မိခင္အဖြဲ႔အစည္း ၏ သေဘာကို ေမးျမန္းဖုိ႔ေကာင္းသည္။ သုိ႔ေသာ္ မေမးျမန္းခဲ့။ ထုိ႔အတြက္လည္း အျမင္အရ အၾကားစကားမ်ားကိုသာ အေျခခံ၍ `မကဒတ´အေပၚ နားလည္မႈ လြဲႏုိင္သည့္အတြက္ က်ေနာ္တုိ႔၏ မူအေပၚ ရပ္ခံမႈကို ရွင္းလင္းေစရန္ ေရးရျခင္းပင္။ ေနာက္တခ်က္အဖြဲ ႔အစည္းအတြင္း အျမင္ ရွင္းလင္းေစရန္ေရးျခင္းျဖစ္သည္။ ဤကာလတြင္ က်ေနာ္တုိ႔ ရဲေဘာ္တဦးခ်င္းစီ၏ လြတ္လပ္စြာ ေရြးခ်ယ္ပုိင္ခြင့္ကုိ ပုိ၍ ေပးထားၿပီးျဖစ္သည္။ မိမိအျမင္၊ အယူအဆ၊ လုပ္ခ်င္ကိုင္ခ်င္မႈမ်ားကို စဥ္းစားႏုိင္ရန္ ပုိမုိဖြင့္ေပးထားသည့္ သေဘာ။ ျဖစ္ေစခ်င္သည္ကေတာ့ စနစ္တက်ရွိေသာ မိခင္အဖြဲ ႔အစည္းအား မနာက်င္ေစေသာ လုပ္ဟန္ မ်ား။ ၅။ မနက္က ေရာက္လာသည့္ ရဲေဘာ္ေဟာင္းႏွင့္ဆက္စပ္ၿပီး ေတြးၾကည့္ျခင္းသာ၊ သူကေတာ့ ရွင္းသည္။ သူ႔အခက္အခဲႏွင့္ လုိအပ္ခ်က္မ်ားကို ပြင့္လင္းစြာေျပာသည္။ လုိအပ္ေသာအရာမ်ားကို လုပ္ေပးၿပီး ထြက္သြားေတာ့ သူ႔အတြက္ ေမ့ေလ်ာ့ေနခဲ့ေသာ ဂုဏ္ျပဳမွတ္တမ္းကိုပါ ထည့္ေပး လုိက္သည္။ သူကေတာ့ မသဲမကြဲ ျမင္ရေသာ မ်က္စိထဲတြင္ သူ၏ မိသားစုအိပ္မက္တခု ရသြားခဲ့ေလၿပီ။ ဤသုိ႔ပင္ က်ေနာ္တုိ႔ အဖြဲ႔အစည္း၏ မူေပၚလစီမ်ားတြင္ (မည္သူေတြ ပုခုံးတြန္႔ပါေစ)အိပ္မက္မ်ားရွိေနဦးမည္ကေတာ့ အေသအခ်ာပင္ ျဖစ္သည္။
ေဒါင္းအုိးေ၀ စာေစာင္ အတြဲ ၂ အမွတ္ ၅။ ဧၿပီ-ေမ ၂၀၀၄
Labels: ေဆာင္းပါး |